Sony telah mengumumkan penarikan permainan tembak-menembak dalam talian, Concord, hanya dua minggu selepas ia dilancarkan.
Permainan multiplayer ini, yang dikeluarkan secara eksklusif untuk PlayStation 5 dan PC pada 23 Ogos lalu, dilaporkan gagal menarik perhatian pemain.
Dalam satu kiriman blog di laman web Sony, pengarah permainan Ryan Ellis dari pembangun Firewalk Studios, mengumumkan bahawa permainan ini akan ditarik balik secara rasmi pada 6 September.
Mereka yang telah membeli permainan berharga £40 itu akan menerima bayaran balik sepenuhnya sementara pasukan tersebut “menentukan langkah terbaik untuk masa depan permainan ini.”
Concord merupakan permainan hero shooter yang mempunyai persamaan dengan judul popular seperti Overwatch dan Valorant.
Pemain akan menjadi sebahagian daripada pasukan yang terdiri daripada watak-watak dengan kebolehan unik, dan boleh bersaing dalam pertempuran kematian langsung atau mod permainan lain yang melibatkan penaklukan objektif atau penguasaan bahagian arena.
Setelah lapan tahun dalam pembangunan, Concord adalah usaha terbaru Sony untuk menakluki pasaran permainan multiplayer.
Permainan ini menerima ulasan bercampur-campur dari pengkritik, dengan pujian diberikan kepada grafik dan gameplay yang kompeten tetapi dikritik kerana gagal menawarkan sesuatu yang baharu dalam genre tersebut.
Menurut laman web SteamDB, yang menjejak jumlah pemain di platform PC, bilangan pemain serentak tertinggi untuk Concord hanyalah 660.
Sebagai perbandingan, permainan paling popular, Counter-Strike 2, secara konsisten mencatat lebih daripada 1 juta pemain sejak Ogos 2022.
Dalam mesejnya, Ryan Ellis menyatakan bahawa Firewalk telah “mendengar dengan teliti” maklum balas daripada pemain.
“Walaupun banyak aspek pengalaman permainan ini mendapat sambutan positif, kami juga menyedari bahawa terdapat bahagian lain dan pelancaran awal kami tidak mencapai sasaran yang diinginkan,” katanya.
Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada para pemain yang telah mencuba permainan tersebut dan berkata bahawa “komuniti yang penuh semangat yang telah berkembang di sekitar permainan ini amat bermakna bagi kami.”
Menurut Ellis, menarik balik permainan ini memberi peluang kepada pembangun untuk “meneroka pilihan, termasuk yang lebih baik untuk mencapai pemain kami.”
Permainan multiplayer, atau “live-service” yang menerima kemas kini secara berkala untuk mengekalkan minat peminat, adalah sangat menguntungkan bagi syarikat, dan Sony telah banyak melabur dalam bidang ini.
Awal tahun ini, mereka melancarkan Helldivers 2 – yang menjadi kejayaan besar dengan lebih daripada 12 juta salinan terjual dan turut dikeluarkan di PlayStation 5 dan PC.
Walau bagaimanapun, pendedahan terperinci mengenai Concord pada siaran State of Play oleh Sony pada Mei lalu tidak mendapat sambutan yang sama, dan ramai yang meramalkan ia akan bergelut untuk mencari audiens yang serupa.
Pasaran permainan live-service memang sukar untuk ditembusi, dan statistik dari firma analisis AS, Newzoo, yang menjejak permainan paling banyak dimainkan, kerap mendapati bahawa permainan lama seperti Minecraft, Roblox dan League of Legends tetap mendominasi carta.
Awal tahun ini, Suicide Squad: Kill the Justice League dari penerbit Warner Bros juga gagal menarik pemain sebanyak yang diharapkan, walaupun pelancarannya mendapat perhatian yang tinggi. – JURNAL
Sumber: BBC